Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikel afbeelding

Verdrinken in prikkels…

“Soms moet je eenzaam op een vloer zitten in een rustige ruimte om je eigen stem te horen en niet te verdrinken in het lawaai van anderen.” – Charlotte Eriksson

Regelmatig krijg ik hooggevoelige vrouwen (en een enkele man) in mijn praktijk, die soms in het dagelijks leven best wel worstelen met de grote hoeveelheid prikkels die op hen afkomt. Ze voelen zich vaak overprikkeld, ontzettend moe en gespannen. Ze hebben last van huilbuien of worden zomaar boos, omdat ze door de overprikkeling bij de minste of geringste prikkel uit hun slof schieten. En als je een baan, een gezin en een sociaal leven hebt, dan heb je als hooggevoelige al snel te veel prikkels en te weinig tijd om hiervan te herstellen. Ik weet hoe het is, want ik ben het zelf ook, een HSP, oftewel een hoogsensitief persoon.

Wat is hoogsensitiviteit?

Wat is het eigenlijk, hoogsensitiviteit? Het is een aangeboren eigenschap, die ongeveer 30 procent van de mensen bezit, waarbij je zenuwstelsel verfijnder is afgesteld dan bij de meeste mensen. Daardoor komen er meer prikkels binnen, want je hoort, ziet, ruikt en voelt nu eenmaal meer dan de meeste anderen.

HSP’ers herkennen zich vaak in de volgende uitspraken:

  • Ik neem veel stemmingen van mezelf en anderen waar.
  • Ik heb de indruk dat ik meer dan anderen details en subtiliteiten opmerk.
  • In een drukke omgeving voel ik me afgeleid, geïrriteerd, snel vermoeid, ongeconcentreerd.
  • Ik heb een rijke innerlijke belevingswereld.
  • Ik (dag)droom en fantaseer graag.
  • Ik wil zorgzaam en bewust leven.
  • Ik houd me bezig met schoonheid en kunst.
  • Ik word door veel dingen diep geraakt.
  • Ik houd van stilte en rust en heb deze soms heel hard nodig.
  • Ik vraag me af wat de ware zin van het leven is.

(Bron: susanmarlettahart.com)

Voor jezelf kiezen

Soms is het behoorlijk lastig om als HSP’er in onze hectische, lawaaierige, nooit stilstaande en soms zelfs een beetje agressieve maatschappij te functioneren. Maar als je écht voor jezelf durft te kiezen, keuzes durft te maken die anderen misschien een beetje vreemd zullen vinden, maar waarvan jij voelt dat jij ze nodig hebt, dan kan het leven met hooggevoeligheid ook heel mooi worden.

Zo volg ik al een hele tijd het nieuws niet meer. Ik vind het alleen maar negatief en dat voegt niks toe aan mijn leven, dat ik graag positief houd. Ook ga ik niet naar festivals of grote popconcerten in stadions, want die grote mensenmassa’s vind ik vreselijk. Liever bezoek ik een intiem concert in het theater, waar ik door mijn hooggevoeligheid zo geraakt kan worden door de muziek dat de tranen me regelmatig over de wangen lopen. Want hooggevoelig zijn heeft ook veel positieve kanten! Je beleeft alles intenser, dus ook de fijne en mooie gebeurtenissen.

En tegenwoordig durf ik anders te zijn en voor mezelf te kiezen. Onlangs was ik met mijn man in Burgers’ Zoo, net als diverse schoolklassen. De kinderen liepen te roepen en te gillen in de stenen gangen van de Desert en door de echo kwam het extra hard binnen. Ik heb daarom een tijdje met mijn vingers in mijn oren gelopen. Dat hielp me om niet halverwege de dag al total loss naar huis te moeten.

Tips voor HSP’ers

Vind je het lastig om als HSP’er voor jezelf te kiezen en weet je niet zo goed wat zou kunnen helpen? Hieronder een paar tips:

  • Ga (bijvoorbeeld op een feest) niet midden in de mensenmassa staan of zitten, maar blijf aan de rand.
  • Als je je erg overprikkeld voelt, zoek dan even een rustig plekje (een wc hebben ze overal en is een heel fijne plek om even bij jezelf te komen).
  • Ga niet te lang achter elkaar achter de computer of op je telefoon. Als HSP’er ben je gevoeliger voor straling.
  • Doe dingen die jou helpen om te aarden oftewel goed je lichaam te blijven voelen. Loop lekker met je blote voeten in het gras, ga wandelen of laat je masseren.
  • Ga regelmatig de natuur in. Dat helpt je om weer dichterbij jezelf te komen, want omdat je als HSP’er anderen zo goed aanvoelt, loop je gevaar om jezelf een beetje kwijt te raken.
  • En vooral: luister heel goed naar je lichaam en doe wat op dat moment voor jou goed voelt! Af en toe ga ik gewoon even een half uurtje op de bank liggen, ook al moet ik nog veel doen. Daarna sta ik weer verfrist op.

Op October 25, 2018