sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Nee schat... nu niet... ik ben te moe!

Zijn jullie het snelle stel dat regelmatig overwerkt en op zondagavond al weer aan het werk denkt en de mail voor maandag beantwoordt? ... en alleen op zaterdagavond vrijt? Zie mij, ik stuur je om 23 uur nog even een mail. Of sloof je je zo uit omdat je bang bent er in een volgende saneringsronde uitgeslingerd te worden? Houdt er dan rekening mee dat je branduren snel op zijn als je continu oververhit bent. Dan heb jij gerede kans om ruim voor je 67e in een burn-out te verzanden?

Richt de kerstgedachte eens op je relatie en je gezin.

Praat eens met elkaar over de volgende vragen.

  • Zijn jullie op de goede weg om tot je 67e gezond en gelukkig te blijven met werk en gezin.
  • Wat vinden jullie van ieders inzet in je werk en wat is het prijskaartje voor jullie privéleven?
  • Ben je aan het einde van het weekend uitgerust en weer opgeladen voor de nieuwe werkweek? Als dit regelmatig niet zo is, beschouw dit dan als een belangrijk signaal en grijp tijdig in!
  • Genieten jullie nog voldoende van je persoonlijke leven, je relatie en jullie gezin?
  • Hebben jullie een eerlijke taakverdeling?
  • Wat zal er veranderen als je (nog) beter samenwerkt? En fantaseer samen eens hoe dit zou voelen.

Tips voor een goed gesprek.

  • Maak er geen drama van en voorkom beschuldigende kritiek over wat er naar jouw idee “niet” goed gaat, maar zeg wat je graag zou willen. Hou het licht en speels en zie het als een open verkenning. Toon je oprecht nieuwsgierig, luister goed naar de ideeën van je partner en veroordeel deze niet.
  • Verbeter je relatie en begin bij jezelf. Wat kan ik doen voor jou, zodat we ons allebei prettig kunnen voelen?
  • Uit concreet je waardering naar je partner uit en bemoedig elkaar bewust. En jullie communicatiesfeer zal dan aanzienlijk verbeteren.

De meeste goede voornemens verwateren.

Dus hoe hou je ze vast? Hier is de uitdaging!

  • Creëer dagelijks persoonlijke en gezamenlijke comfortmomenten met duidelijke grenzen tussen werk en privé.
  • Stel tijdsrituelen in voor qualitytime met elkaar en met je gezin! Eet aan tafel met de kinderen (inplaats van voor de TV). Want je kinderen zijn de beste afleiding van je werk, doe dit met aandacht en je wordt rijk beloond door je eigen kinderen én merk de ontspanning.
  • Verklaar 1 avond in de week voor “ heilig” . Doe je mobiels, laptops en TV uit. en neem bewust deze ontspanning. Geef het goede voorbeeld en zeg anderen dat dit jullie avond is waarop je niet gestoord wil worden. lees een boek of koop een leuk tijdschrift, praat over lichte dingen, verwen elkaar met aandacht.
  • Stop minimaal een half uur voor je naar bed gaat met inspannende zaken.
  • Maak niet meer dan 1 afspraak per weekend met familie en vrienden en rond het weekend af in rust met je eigen gezin.
  • Zorg voor voldoende lichamelijke beweging en maak eens een strandwandeling en waai samen uit.
  • Geef elkaar de ruimte voor zelfontplooiing. Pak weer een oude hobby op. Dit geeft afleiding van je werk. En toon oprechte belangstelling voor de interessen van je partner.

Behandeling van burn-out.

En als het dan toch al zo ver is, wacht dan niet te lang!

  • Je partner wordt direct betrokken omdat je herstel hierdoor aanzienlijk sneller gaat en beter beklijft.
  • Eerste aanpak is om je klachten te verminderen door een gezonde leefstijl, zodat je snel ontspant en beter slaapt.
  • We kijken naar je objectieve belasting en je persoonlijkheidsstijl, je levensfase en je leefomstandigheden zowel in werk als privé.
  • Tot slot werken we aan terugvalpreventie met wat je over je levensstijl geleerd hebt.

Op June 25, 2013